Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

23 juli 2009

Geschikt voor dagelijks gebruik?

.
De Kever werd gemaakt om mee te rijden en dat doet hij ook prima. Ook nu nog! Het optrekken en accelereren gaat wat trager dan bij een moderne auto, maar met beleid kom je ook in het verkeer van nu goed mee. Bij de oudste Kevers (brilkever, ovaalkevers) kom je echter vooral aan verlichting behoorlijk te kort. Die mini knipperlichtjes en achterlichten zijn een soort veredelde kaarsverlichting. Kortom: om hem dan dagelijks te - moeten - gebruiken, ook bij donker of slecht weer is niet praktisch en veilig. Verder is de Kever natuurlijk niet zo veilig als een moderne auto.




Hoe doet een Kever het in de winter?

Het is zonder meer mogelijk om ook in de winter te rijden met je Kever. Mits goed onderhouden en vooral regelmatig goed geconserveerd tegen roesten. Voordeel is dat hij luchtgekoeld is, dus geen zorgen over koelvloeistof, bevroren radiator enzovoort. De verwarming van de Kever mag er wezen, maar verwacht van de oudere Kevers - pakweg voor 1970 - niet al te veel van voorruitontwaseming. Als het hard vriest moet je even met je oude bankpas de binnenruit schoonkrabben o;)

Vooral pekel is een aanslag voor je auto, deze zoutoplossing vreet zich letterlijk naar binnen. Daarom zie je zelden oldtimers in de winter rondrijden. Een flink aantal Keverbezitters houdt de auto in die tijd in de garage of stalling. Maar als je hem goed behandelt en onderhoudt en aandacht aan het roestprobleem geeft, kun je met de Kever ook in de winter zeker rijden. Dat deden ze vroeger immers ook! Bedenk wel dat je met achterwielaandrijving en zonder ABS flink kunt glibberen met het autootje...



Het is wel verstandig om je Kever zo veel mogelijk binnen te stallen. In moderne auto's zijn verzinkte en gegalvaniseerde onderdelen verwerkt en die kunnen veel beter tegen roest dan oldtimers. Maar dat is eigenlijk ook een compromis, want lang stilstaan is ook weer niet zo goed voor een auto (*zucht* - het is ook nooit goed, hoor ik je denken...). Als je de accu er niet uithaalt en die met een zogenaamde druppellader in conditie houdt gaat die na een tijdje kapot. Een accu verliest 1% van zijn capaciteit per dag. Dus op dag 2 is dat 1% van de 99%, op dag 3 1% van 98%, kortom: steeds sneller. Ook bezinken vuildeeltjes in de benzinetank en in de motor en drogen pakkingen uit. Af en toe een half uurtje rijden is het beste voor je auto.

1 opmerking:

Mark zei

Wat een leuke blog met een hoop informatie. Zeker de moeite waard om te lezen!