Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

25 april 2018

Veiligheid


Pas toen het verkeer in de jaren '60 drukker en drukker werd, de toestanden op de wegen steeds gevaarlijker en het aantal verkeersdoden toenam begon - vanuit Amerika - het besef door te dringen dat wegen en auto's veiliger moesten worden.

De Volkswagen Kever is ontwikkeld in de jaren '30 van de vorige eeuw, toen dit allemaal nog geen enkele rol speelde. Geleidelijk werd de Kever iets veiliger - vanuit nu gezien: iets minder onveilig - door betere remmen en autogordels. Aan de constructie kun je niets veranderen waardoor je Kever veel veiliger wordt. Je kunt wel zo veilig mogelijk met je Kever rijden.

Bezuinig nooit op onderhoud 

Als je Kever wat minder remt kun je natuurlijk wachten tot de volgende APK. Ook als je merkt dat hij scheef trekt bij het remmen bijvoorbeeld. Bespaar hier nooit op! Je speelt met je leven en dat van de mensen om je heen.


Check je motorruimte en neem een brandblusser mee



Koop een goede brandblusser en leg hem binnen handbereik. Kevers vliegen echt niet om de haverklap in de fik, maar: Oldtimers zijn gevoeliger voor brand door bijvoorbeeld verdroogde brandstofleidingen, klemmetjes en rubber pakkingen die verdroogd zijn enzovoort. Bespaar - nogmaals - never nooit op onderhoud. En check zeer regelmatig je motorruimte of alles nog netjes vast zit en je niets ziet lekken.

Voorzichtig rijden = extra afstand houden

De Kever remt - zeker na de introductie van de schijfremmen (op een aantal modellen vanaf 1966) best goed, maar niet zo goed als een moderne auto. Het is dus echt verstandig om wat extra afstand te bewaren tot je voorliggers. Bedenk ook dat je geen ABS hebt en de Keverwielen simpelweg blokkeren als je flink op de rem stapt. Je voorligger staat hoogstwaarschijnlijk sneller stil dan je Kever kan remmen. AFSTAND houden dus!!

Zichtbaarheid

Hoe ouder je Kever, hoe kleiner de achterlichten. In het donker op de moderne wegen en bij de moderne snelheden van nu lijken het een soort veredelde waxinelichtjes. De oudste Kevers zie je om die reden vrijwel nooit in het donker rijden. Een tussenoplossing is extra lampen monteren aan de bumpers. Niet origineel, maar wel veel veiliger.

Kever achterlichten, van links naar rechts van ovaalkever tot modernste Kever
(er zijn nog een paar modellen overigens)



Deze Belgische ovaalkever heeft extra knipperlichten in de stijl van die tijd.

En deze Kever brengt licht in èlke duisternis!
   

Gordels monteren  

In elke Kever kun je alsnog autogordels monteren. Ze zijn in diverse kleuren en uitvoeringen uitvoerbaar.  Een stukje geschiedenis: In 1956 kwam Ford als eerste met autogordels. Vanaf 1961 kreeg de Volkswagen  af-fabriek bevestigingspunten voor autogordels. Gordels zelf waren een accessoire die bij de dealer besteld konden worden.  In het begintijdperk waren veiligheidsgordels vaak heupgordels. De driepuntsgordel is een uitvinding van Volvo uit 1959. De rolgordel-uitvoering daarvan kwam weer later. Vanaf 1975 stelde de Nederlandse overheid autogordels voorin verplicht voor elke nieuwe auto.



Stoelen met hoofdsteunen

In verband met gevaar voor whip-lash zijn stoelen met hoofdsteunen een stuk veiliger. De modernste Kevers hebben ze. De oudere stoelen zijn vaak te vervangen door modernere. Toch doen veel Keverbezitters dat niet, omdat zo de oude looks verloren gaan.

 
Schrijfremmen inbouwen

Voor vrijwel alle Kevers kun je ombouwsets kopen van goede kwaliteit met schijfremmen in plaats van trommelremmen. Deze remmen wat beter en vergen ook minder onderhoud. Hoe sneller / zwaarder de motor is, hoe meer je er mee rijdt in het moderne ongeduldige verkeer, des te meer is dit een aanrader. Een Belgische bezoeker van deze site meldde mij dat dit in België niet is toegestaan: de Kever moet origineel blijven.





Geen opmerkingen: